گزارش ارتباط با مشتری

ظرفیت خالی یك میلیونی اشتغال در بخش پوشاك

ظرفیت خالی یك میلیونی اشتغال در بخش پوشاك

ارتباط با مشتری: ظرفیت اسمی اشتغال در بخش پوشاك كشور كه حدود یك میلیون و 500 هزار نفر برآورد می شود، هم اكنون فقط 500 هزار نفر است؛ به عبارتی دو سوم ظرفیت اشتغال در این بخش خالی است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، سیاست گذاران اشتغال در كشور بارها از ظرفیت ۱.۵ میلیونی اشتغال در بخش پوشاك سخن گفته اند؛ اما قاچاق پوشاك به مانع بزرگی پیش روی اشتغالزایی در این صنعت تبدیل گشته است.
بر اساس آنچه كه مسئولان و سیاست گذاران امر اشتغال می گویند، هم اكنون حدود ۵۴۰ هزار نفر در صنعت پوشاك در كل كشور اشتغال دارند و با سرمایه گذاری حدود ۵۰۰ میلیاردی می توان برای ۳۸۰ هزار نفر شغل در بخش پوشاك ایجاد كرد.
البته در اسفندماه ۹۵ در جهت توسعه ظرفیت های اشتغالزایی در صنعت پوشاك ۱۲ قرارداد بین تولید كنندگان داخلی و برندهای خارجی منعقد شد تا تولید پوشاك این برندها برای فروش در داخل و خارج از كشور، در ایران صورت گیرد.
اما با این وجود با گذشت ۲ سال از آخرین آمار مربوط به اشتغال در صنعت پوشاك، همچنان میزان افراد شاغل در این صنعت همان حدود ۵۴۰ هزار نفر اعلام می شود كه نشان می دهد، در زمینه اشتغال صنعت پوشاك یا اقدامی نشده یا اقدامات انجام شده، خروجی مثبتی نداشته اند.
مدیریت صنعت پوشاك فقط با بخشنامه!
در همین زمینه رضا تازیكی، مدیر ملی طرح توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار (تكاپو) وزارت كار درباره آخرین آمار اشتغال صنعت پوشاك در كل كشور اظهار داشت: وزارت صنعت یك رویكرد انفعالی در كل زنجیره نساجی و پوشاك دارد و هیچ سیاست فعالی طی سالیان اخیر در حوزه پوشاك نداشته است. از نشانه های آن هم این است كه در واقع فقط با صدور بخشنامه های روزمره این صنعت را مدیریت می كند.
وی اضافه كرد: از طرف دیگر تجربه صنعت پوشاك در دنیا نشان داده كه سیاست گذاری در كل زنجیره صنعت نساجی بیشتر باید در بخش «توسعه و تولید پوشاك» متمركز باشد.
مدیر طرح توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار با اشاره به اینكه در حوزه پوشاك بالغ بر ۵۴۰ هزار نفر، در حوزه نساجی ۱۹۰ هزار نفر و در عرصه تولید پنبه نیز حدود ۳۰ هزار نفر شاغل هستند، اشاره كرد: نكته قابل تامل این است كه سیاست گذاری ما در ضعیف ترین حلقه زنجیره ارزش یعنی پنبه و نساجی متمركز شده است در صورتیكه «پوشاك» پرثمرترین زنجیره صنعت نساجی است.
تازیكی با اشاره به اینكه پروسه تبدیل پنبه به الیاف و پارچه ۴۰۰ درصد ارزش افزوده دارد اما وقتی این پارچه تبدیل به پوشاك می شود، ارزش افزوده آن به ۹۰۰ درصد می رسد، اظهار داشت: این آمار نشان داده است كه اساسا سیاست گذاری ها باید در حوزه پوشاك باشد.
وی همین طور درباره ممنوعیت واردات پوشاك اظهار داشت: هیچ وقت هیچ صنعتی با ممنوعیت رشد نكرده است. تجربه پشتیبانی از صنعت خودرو را در كشور مشاهده می نماییم و هیچ وقت در ۴۰ سال قبل اتفاق خاصی در این صنعت رخ نداده است بدین سبب اگر بگوییم «در این مقطع نباید واردات پوشاك برای پشتیبانی از این صنعت صورت گیرد»، هیچ وقت «این مقطع» تمام نمی گردد.
مدیر طرح ملی تكاپو با اشاره به اینكه كشور تركیه كه كشوری پیشرو در حوزه پوشاك است در هیچ مقطعی هیچ ممنوعیتی در حوزه واردات پوشاك ایجاد نكرده است، اظهار داشت: با اعمال ممنوعیت واردات در صنعت پوشاك، خیلی از تولیدكنندگانی كه در ایران سرمایه گذاری كردند در حال خروج از كشور هستند.
تازیكی با اشاره به اینكه بحث سیاست گذاری در هر صنعتی یكی از نیازهای صنعت است، اظهار داشت: ما در صنعت پوشاك استانداردها و حتی آزمایشگاه مرجع نساجی در كشور نداریم. یا حتی تولیدكنندگان ما در صنعت پوشاك استانداردهای مشخصی را رعایت نمی كنند و بنا بر این تجارت الكترونیك در صنعت پوشاك صورت نمی گیرد.
وی همین طور به ضعف های آموزشی در حوزه تربیت نیروی ماهر در صنعت پوشاك اشاره نمود و اظهار داشت: تامین نیروی انسانی ماهر در صنعت پوشاك بسیار مورد نیاز است. ما در تركیه ۲۸ رشته آموزشی در رابطه با پوشاك داریم در صورتیكه در ایران سه رشته در آموزش عالی پیش بینی شده است؛ در حوزه آموزش های مهارتی نیز از ۱۹۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در تهران حتی یك آموزشگاه فنی و حرفه ای در حوزه آموزش پوشاك به آقایان نداریم. این سیاست گذاری هایی است كه دولت باید انجام دهد.
مدیر طرح ملی تكاپو در عین اشاره كرد: در صورتیكه یكی از مهارت های مورد نیاز كشور نهاد اتصال با برندهای بین المللی و اتصال با تولیدكنندگان داخل در جهت سفارش پذیری است، جای خالی چنین نهادی برای افزایش سفارش پذیری تولیدكنندگان داخلی نیز احساس می شود.



منبع:

1398/05/26
22:41:12
5.0 / 5
25
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری