رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور:

۵۴۰۰ استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی در كشور تدوین شده است

۵۴۰۰ استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی در كشور تدوین شده است

به گزارش ارتباط با مشتری رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور اظهار داشت: پنج هزار و 400 استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی در كشور تدوین شده است.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، علی اوسط هاشمی قبل از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه شورای مهارت خوزستان اظهار نمود: خیلی از مناسبت های مختلف علمی، ورزشی و تاریخی از ایران روییده شده و باید به متمدن بودن بیندیشیم كه آمیخته شدن آن با اسلام به زیبایی آن می افزاید.
وی اضافه كرد: تمام ارزش ها را باید در راه دانشگاه دپو كنیم؛ چون محور دانش از اهمیت بسیاری برخوردارست و امروز ۴۰ درصد از مراجعان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند كه خواهان طی دوره های مهارتی در سطح زیر دیپلم هستند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور اشاره كرد: شورای عالی مهارت در سال ۹۶ به تصویب رسید و بعد در برنامه ششم هم الزاماتی را آورده است كه ۵۰ درصد نظام آموزش و پرورش رسمی كشور باید به سمت ارتقای مهارت و مهارت آموزی دانش آموزان حركت نماید.
هاشمی عنوان كرد: همین طور برای وزارت علوم هم برنامه ای تعیین شده كه ۳۰ درصد از جهت گیری های خودرا به این سمت حركت دهد.
وی بیان كرد: متأسفانه برخی افراد فكر می كنند كه شغل باعزت و منزلت زا در راه بودن پشت میز و فرصت های شغلی اداری نیست؛ این ارزش ها و دیدگاه های غلط باید اصلاح گردد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور اظهار داشت: در این بخش حتی ارزش زایی اجتماعی برای اهل مهارت را چندان با علم و منطبق بر باورهایمان كه كار قداست دارد، مورد توجه قرار ندادیم.
هاشمی تصریح كرد: جوانان جامعه امروز دغدغه های بسیاری دارند كه تنها در سن ازدواج، نرخ طلاق، حاشیه نشینی، فقر و بیكاری خلاصه نمی شوند؛ كشور فقیری نیستیم كه از فقر سخن بگوییم و به نظر باید باور نماییم كه نیازمند بازبینی در نگاه ها هستیم.
وی افزود: آموزش فنی و حرفه ای چهار عنصر را در اختیار دارد و اساس آن بر «همگرایی» و «هم افزایی» است كه زبان واحد ایجاد كنیم؛ دو مورد از آن چهار عنصر كه می تواند اعتبار و زمینه حضور در بازارهای جهانی را ایجاد كند، «آموزش» و «مهارت» است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با اشاره به اینكه بر پایه «سنجش مهارت» آزمون هایی را برای مهارت آموزان برگزار و در یك توافق بین المللی مدركی در سطح بین المللی ارائه می دهیم، اشاره كرد: خوزستان به سبب قابلیت های ملی مثل نفت، گاز، كشاورزی، آب و منابع انسانی شایسته این است كه پایلوت سنجش مهارت قرار بگیرد؛ می تواند ادعای كمال دادن نظام مهارت در استان را داشته باشد تا برمبنای مهارت به تولید فكر كند.
هاشمی با اشاره به اینكه ارزش گواهی های مهارت گاهی حتی از دانشنامه های دانشگاهی نیز بالاتر است، اظهار داشت: آموزش و پرورش و دانشگاه می توانند پایه های مهارت را پایه ریزی كنند تا هر فرد پس از اتمام مدارج تحصیلی یك پایه مهارتی داشته باشد كه امید به بودن در یك موقعیت شكلی را در خود ببینند.
وی با تاكید بر اینكه باید با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اجماعی منتج به جریان نهضت زا برای نهادینه سازی مهارت در كشور داشته باشیم، افزود: مركز تربیت مدرس، دانشگاه فرهنگیان و مركز تربیت مربی در كشور وجود دارد، همین طور یك طرح مشترك بین ایران و آلمان نیز برای تربیت مربیان توانمند در كرج داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با بیان این خبر كه دپارتمان تخصصی آب و خاك و كشاورزی در استان خوزستان ایجاد می شود، تصریح كرد: امروز دانش، تكنولوژی و مهارت نقش اساسی در بهبود عملكرد كشاورزی دارد؛ بدین سبب آموزش های تخصصی حتی در این بخش نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردارست.
هاشمی با اشاره به اینكه وقتی سخن از «توسعه دریامحوری» داریم نقش مهارت و آموزش بسیار پررنگ است، عنوان كرد: المپیادهای مهارتی در سطح ملی در رشته های مختلفی را داریم؛ این المپیادها حتی در سطح اوراسیا، آسیا و جهانی برگزار می گردد كه در صورت اعلام آمادگی خوزستان میزبانی مسابقات المپیادهای ملی را به این استان واگذار می نماییم.
وی با طرح این سوال كه چرا خوزستان باید در رشته های ورزشی در اوج باشد ولی در رشته های مهارتی كه می تواند فعال تر باشد هنوز وزنی را به آن نبخشیده است، افزود: نوع نگاه به ارزش بالای مهارت و تدوین یك نگاه راهبردی می تواند زمینه ساز نگاه اوج گیری این بخش در جامعه باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور تاكید كرد: پنج هزار و ۴۰۰ استاندارد آموزشی مشاغل و شایستگی تدوین شده است كه اراده بر این است تا تحول شگفت انگیزی در حوزه ی تكنولوژی شاهد می باشیم و اگر غفلت نماییم ارزش مشاغل بروز نشده در حال افول است.
هاشمی اضافه كرد: تا آخر سال آینده باید دو هزار استاندارد آموزشی جدید برای مشاغل و شایستگی تدوین می كردیم كه برنامه ریزی های لازم در این خصوص انجام شده است؛ البته پیش بینی شده كه این عدد به پنج هزار استاندارد افزایش پیدا كند.
وی درانتها با اشاره به اینكه در خوزستان ۶۰۰ آموزشگاه آزاد و همین طور در سطح كشور حدود ۱۲ هزار آموزشگاه مهارتی و فنی و حرفه ای آزاد فعالیت دارند، بیان كرد: هم اكنون ۶ هزار مربی در سطح كشور داریم كه هر كدام از مهارت آموزان برای دریافت پروانه باید مهارت خودرا بوسیله مراكز فنی و حرفه ای مورد سنجش قرار دهند.


منبع:

1398/10/26
15:04:40
5.0 / 5
4299
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , استاندارد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری