تعاون در هفته ای كه گذشت؛

بی برنامگی و اما و اگرهای تحقق سهم 25 درصدی تعاونی ها در اقتصاد

بی برنامگی و اما و اگرهای تحقق سهم 25 درصدی تعاونی ها در اقتصاد

ارتباط با مشتری: ساخت فضا چون همگرایی در تولید، مالکیت و ایجاد ارزش افزوده، نقش بی بدیلی را در اقتصاد روستایی ایفا کردند اما در حال حاضر باتحولات بنیادی تعاونی ها، شرکت های داخلی با دشواری هایی مواجهند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، موضوع سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد از برنامه پنجم توسعه و حتی قبل از آن مطرح بوده است. برنامه هفتم توسعه به زودی وارد فاز اجرا می شود اما همچنان این عدد از طرف دولتمردان درحال تکرار است.
سهم تعاونی ها امسال به عدد ۶ درصد رسید. بنظر می رسد ۲۵ درصد رقم رویایی و آرمانی است که با واقعیت فاصله بسیاری دارد. چرا سیاست ها در اجرا به هدف دست نمی یابند؟ چالش های پیش رو تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاونی ها در اقتصاد چیست؟ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متولیان اصلی در پاسخ به این چرایی ها پاسخ های سربالا دارد. وی گفت، بله متأسفانه سال ها است که تلاش می شود سهم تعاونی ها در اقتصاد به ۲۵ درصد برسد اما تا امروز محقق نشده است. قسمتی از چرایی این مساله ریشه فرهنگی دارد که ما باید تعاون با یکدیگر را افزایش دهیم.
وی به مشکلات مالی اشاره نمود که باید به میزان نیاز تامین شود تا به آن نگاه وسیعی که در عرصه اقتصاد تعاونی وجود دارد، نائل شویم.
مرتضوی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی می شود در دولت سیزدهم چقدر محقق شود عنوان نمود که تلاش می نماییم تا بتوانیم عدد فعلی را افزایش دهیم.
آمار شرکت های تعاونی
اقتصاد تعاونی موضوع مهمی است که در دولت سیزدهم بطور ویژه به آن پرداخته شده است. در این خصوص اتاق تعاون ایران یکی دیگر از متولیانی است که می تواند با اجرا برنامه ها سهم شرکت های تعاونی را در اقتصاد افزایش دهد. معاون اقتصادی و کسب وکار اتاق تعاون ایران درباره ی چگونگی تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد عنوان نمود که هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تعاونی در کشور ثبت شده که از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال است. دلیل این تفاوت در اعداد این است که برخی تعاونی ها پروژه محور بوده و در مقطعی تشکیل و بعد از پایان پروژه فعالیت این شرکت های تعاونی نیز تمام می شود
پس از سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکید شدن بر فعالیت بخش تعاون در اقتصاد که در برنامه پنجم توسعه عنوان شد شرکت های تعاونی در یک دهه گذشته مغفول ماندند و به فراموشی سپرده شدند بطوریکه در سال ۱۳۹۱ بیش از ۱۳ هزار تعاونی در کشور تشکیل شد که این عدد سال به سال کوچک تر شده و در نهایت در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۳ هزار شرکت تعاونی در کشور شکل گرفت. فرصت های زیادی برای تشکیل تعاونی ها در قالب های مختلف وجود دارد البته لزوماً تعداد تعاونی ها مطرح نیست و بازدهی و کیفیت فعالیت ها اهمیت بیشتری دارد. خاصیت تعاونی برمبنای آن چه در قانون آمده، شرکت های تعاونی تشکیل می شوند تا به اعضا خدمات با کمترین هزینه عرضه نماید. بر این اساس تعداد این شرکت های تعاونی در کنار بازدهی آنها مهم می باشد.
معاون اقتصادی و کسب وکار اتاق تعاون ایران از اقدامات اتاق تعاون ایران برای تسهیل صادرات این شرکتها گفت و عنوان نمود که دفتر تجاری ایران در مسکو راه اندازی شده که تعاون گران از این بستر بهترین بهره برداری در عرصه صادرات و واردات تجهیزات و تکنولوژی های مورد نیاز را داشته باشند. علاوه بر این اتاق تعاون اعلام آمادگی کرده تا در سایر کشورها همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس هم دفتر تجاری راه اندازی کند.
دنیا کجاست؟
شرکت های تعاونی در تامین، تولید و توزیع نقش بی بدیلی در اقتصاد دارند اما این مساله در ایران با خلاهایی رو به رو است. در این خصوص مدیرعامل اسبق سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور به عملکرد سنتی تعاونی ها اشاره نمود که تعاونی های روستایی در آغاز ایجاد خویش، با ترکیب و امتزاج عناصر مهمی از ساخت فضا چون همگرایی در تولید، مالکیت و ایجاد ارزش افزوده، نقش بی بدیلی را در اقتصاد روستایی ایفا کردند؛ اما هم اکنون به علت کافی نبودن سرمایه ثبتی، عقب افتادگی در تمهیدات نهادی و حاکمیت شرکتی ناکارا، هیأت عامل کم سواد، مسن و بی انگیزه، کمبود نیروی کار حرفه ای، گسترش جغرافیایی ناموزون، مداخلات سیاسی و عمدتا دستوری متنفذین محلی، ابزار تولید ناکافی، ظهور دیالکتیک تأثیرات اکولوژیکی محیط طبیعی «محدودیت های طبیعی آبی-خاکی»، صورت های عقب افتاده فناوری های کشاورزی، ساختار کهنه و تشکیلات نامناسب، وجود مخالفت ها و انباشت ناکارآمدی ها در پروسه کار، بحران تقاضا و فقدان سرمایه در گردش لازم برای مداخلات بازاری به ‎ هنگام، در چنبره دشواری ها گرفتارند.
ساختار اصلی نظام فضایی شبکه تعاون روستایی را جریان ها و پیوندهای منبعث از آنها می سازند که همگی در محیط هایی رقابتی با ناپایداری بالا فعالیت می نمایند بدین سبب مسئله حقوق سهامداری، ارتباط بین اعضا، هیأت مدیره، مدیران میانی، بازرسان و حساب رسان با ذی نفعان و ذی مدخلان شبکه و نحوه گزارشگری مالی درباب پایداری عنصر سود و ارتباط سود و جریان های نقدی و مهار قضیه فساد و عنصر سهم بندی قدرت در بطن حاکمیت شرکتی مناسب و سازگار اهمیت به سزایی پیدا می کند.
اجرای طرح تعاون شهر
در ادامه موضوع اقتصاد تعاونی معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرح «تعاون شهر» ها آگاهی داد و گفت، معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شورای عالی استانها تفاهم نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم نامه با هدف بسترسازی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها و شهرستان های کشور با ارتقای سطح مشارکت عمومی و مردمی کردن اقتصاد در امتداد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بوسیله توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه با بهره بردن از ظرفیتهای بخش تعاونی، کمک به ارتقای سهم بخش تعاونی به ۲۵ درصد اقتصاد ملی در امتداد توسعه و کمک به اشتغال پایدار و فراگیر، کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به بخش غیردولتی با اولویت بخش تعاونی و کمک به توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در جامعه با بهره بردن از ظرفیت شورای های اسلامی سراسر کشور اجرائی می شود.
چاپ یک کتاب
در حوزه معیشت کتاب تازه ای وارد بازار شده که روش محاسبه سبد معیشت خانوار را به روش علمی و با زبانی ساده و روان بیان می کند. «راهنمای محاسبه سبد معیشت خانوار در ایران» با شمارگان ۱۰۰۰ جلد در ۷۵ صفحه با تألیف و گردآوری محمدصادق محسنی کبیر راهی بازار شده است. این کتاب مشتمل بر ۳ بخش «تعاریف مفاهیم سبد معیشت، روش محاسبه سبد و جدول ها و نمودارهای سبد معیشت خانوار به تفکیک دهک های هزینه ای» بوده و در آن مفاهیم و ضریب های اهمیت «کالاهای خوراکی» و «کالاهای غیرخوراکی» به همراه جدول ها و نمودارهای مختلف هزینه ای برای خانوار در ایران توضیح داده شده است.


منبع:

1402/07/30
13:28:02
0.0 / 5
237
تگهای خبر: اجتماعی , اشتغال , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری