در گفت و گو با ارتباط با مشتری عنوان شد

حل مشكل بیمه بیكاری كارگران خانه نشین در سال جدید

حل مشكل بیمه بیكاری كارگران خانه نشین در سال جدید

به گزارش ارتباط با مشتری عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تشکر از کارخانه ها و واحدهای تولیدی که سال قبل به علت رعایت پروتکلهای بهداشتی مانع گسترش ویروس کرونا و تلفات انسانی شدند، ابراز امیدواری کرد: مشکل بیمه بیکاری کارگران و نیروهای کاری که به علت تعطیلی بنگاه همچنان بیکار و خانه نشین شده اند، برطرف و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.



علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی بازار کار و اشتغال پارسال اظهار نمود: سال قبل به علت بیماری کرونا که از بهمن ماه ۱۳۹۸ شروع شد مشکلات بسیاری برای کارگاه های تولیدی و مشاغل خدماتی به وجود آمد و این مسئله خیلی از کاسبان و کارگران و مردم را گرفتار مشکل کرد.

وی افزود: باوجود آنکه جامعه کارگری با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می کند ولی به علت بیماری منحوس کرونا که کل دنیا و ما را گرفتار کرد بیشتر مشاغل یا از بین رفتند یا گرفتار توقف فعالیت شدند و کارگاه های ۱۰ نفره صنوف، باشگاه ها، آرایشگاه ها، استخرها، هتل ها و کسب و کارهای خدماتی شدیدا صدمه دیدند که این امر به بیکار شدن نیروهای کار خصوصا در شش ماهه اول سال منجر گردید و در مجموع سال سختی برای کارگران و کسبه بود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: در بحث بیمه بیکاری یک عده توانستند مقرری ایام کرونا را دریافت نمایند ولی یک عده به علت آنکه واحدهایشان هنوز درگیر کرونا است یا اجازه فعالیت پیدا نکرده همچنان گرفتارند و چون بیکار شده اند نتوانستند حق بیمه واریز نمایند و بدهکار سازمان تأمین اجتماعی هستند و از گرفتن بیمه بیکاری هم محروم ماندند که امیدواریم در سال جدید مشکل این دسته کارگاه ها و نیروهای کار آنها هرچه سریعتر برطرف و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.

اصلانی درباره پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به مشاغل صدمه دیده اظهار داشت: پرداخت وام کرونا اقدام بسیار خوبی بود ولی حقیقت این است که به علت شرایط سختی که بانک ها گذاشته بودند و کسبه و کارفرمایان هم از وضعیت درآمدی خود و شرایط بازار در سال آینده به علت تداوم انتشار کرونا مطمئن نبودند استقبال زیادی از آن نشد ولی درباره بازرسی ها از سوی وزارت کار اقدامات خوبی صورت گرفت و اولویت بازرسی ها رعایت پروتکلهای بهداشتی در کارگاه ها و واحدهای اقتصادی و تولیدی بود.

این مقام مسئول کارگری درعین حال سال ۹۹ را سال سختی برای جامعه کارگری توصیف و اظهار نمود: سال قبل افزایش تورم و چند نرخی شدن قیمت ها خصوصا در نیمه دوم سال به معیشت خانوارهای کارگری صدمه زد و زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داد. معتقدم باوجود تورمی که وجود داشت دستمزد سال ۹۹ پایین تر از نرخ تورم و ۲۶ درصد بسته شد و عملا در نیمه دوم سال ارزش خویش را از دست داد چون فاصله بین خط معیشت و تورم به قدری بود که امرار معاش برای خیلی از خانوارهای کارگری به سختی صورت گرفت و دستمزد ۹۹ نتوانست هزینه های معیشت کارگران را پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حالیکه در جلسه تعیین دستمزد ۹۹ قول داده بودند که اجازه بالا رفتن تورم بیشتر از ۱۵ درصد را نخواهند داد ولی طبق گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس عرضه کرد در بخش خوراکی ها و لوازم بهداشتی و شوینده ها با تورم بالای ۶۲ درصد روبه رو شدیم و با عنایت به حقوق ناچیزی که افزایش پیدا کرد، جامعه کارگری بخصوص کارگران قرارداد موقت و کارگران کارگاههای ۵ نفره و ۱۰ نفره و صنوف خدماتی به شدت لطمه خوردند و از نظر مالی و روحی صدمه دیدند.

به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، باوجود آنکه در شش ماهه اول سال قبل تورم و تحمل آن بهتر بود ولی در نیمه دوم سال تغییر چندباره قیمتها به نحوی بود که حتی از دست دولت و دستگاههای اجرایی خارج شد و بر وضع معیشت کارگران و کارمندان و بازنشستگان اثرگذاشت.

عضو کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در انتها با تشکر از کارگاه ها و واحدهای تولیدی در بحث رعایت پروتکلهای بهداشتی اظهار نمود: اوایل که کرونا وارد کشور شد نگران بودیم که کارخانه ها و کارگاهها به سرعت درگیر شوند و تلفات زیادی اتفاق بیفتد ولی خوشبختانه کارفرمایان همکاری کردند و با هزینه و خرید بموقع ماسک و دستکش، الکل و مواد ضدعفونی کننده و قرار دادن آن در اختیار کارگران مانع از همه گیری و گسترش این ویروس در سطح جامعه کارگری شدند که جای دارد از آنها تشکر نماییم.





منبع:

1400/01/02
18:18:51
0.0 / 5
253
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری