گزارش ارتباط با مشتری؛

روایت آماری از سفره مردم در آبان

روایت آماری از سفره مردم در آبان

ارتباط با مشتری: هزینه های اولویت دار برای خانوارهای ایرانی در بخش خوراکی و غیرخوراکی که شامل گوشت، مسکن و سوخت می شود، در آبان ماه 1400 به ترتیب با تورم 47.7، 31.5 و 21.5 درصدی مواجه بوده اند.



به گزارش ارتباط با مشتری به نقل از مهر، بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در آبان ماه سال جاری نشان میدهد که شاخص کل تورم روی عدد ۴۴ درصد ثبت شده که نسبت به مهر ماه ۲.۱ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۴۸.۱ درصد بالا رفته است.
مطابق با آنچه که قبل از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه کرد خانوارهای ایرانی گزارش داده بود، از هزینه کل سالانه خانوار شهری، بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در میان هزینه های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.
اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسکن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت های مردم برای هزینه کرد در نظر بگیریم، خانوارها در آبان ماه امسال برای خرید کالای خوراکی اولویت دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید، ۶۲.۸ درصد بیش از آبان ماه سال قبل هزینه کرده اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان، ۴۷.۷ درصد بوده است؛ البته در مقایسه با مهر ماه امسال، نرخ این کالا یک درصد افزایش داشته است.
همچنین خانوارها برای مسکن به عنوان کالای غیرخوراکی اولویت دار، نسبت به آبان پارسال ۳۹.۲ درصد بیشتر هزینه کرده اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۱۰.۳ درصد بوده؛ ضمن این که در مقایسه با مهر ماه سال جاری نیز نرخ این کالاها به ترتیب برای مسکن ۳.۷ درصد افزایش و برای آب، برق و سوخت ۱.۶ درصد افزایش را نشان میدهد.
تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۳۱.۵ درصد و ۲۱.۵ درصد بوده است.

بررسی اولویت های دوم و سوم خانوارها در بخش خوراکی ها یعنی «نان و غلات» و «میوه و سبزی ها» نشان میدهد که مردم برای نان و غلات نسبت به آبان پارسال ۷۷.۴ درصد بیشتر هزینه کرده اند. تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این خوراکی ۷۲.۴ درصد بوده است. نرخ نان و غلات نسبت به مهرماه سال جاری ۰.۹ درصد رشد داشته است.
برای قیمت میوه نیز شاهد افزایش ۳۹.۱ درصدی نسبت به آبان پارینه بوده ایم؛ البته تورم ۱۲ ماه این کالا ۴۰.۵ درصد بوده است. بخش سبزیجات (سبزی ها و حبوبات) نیز رشد ۴۶.۲ درصدی را در آبان نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان سبزیجات ۶۰.۲ درصد بوده است.
در عین حال، قیمت این دو کالا نسبت به مهر ماه سال جاری به ترتیب برای میوه ۳.۹ درصد رشد و برای سبزیجات ۲.۱ درصد کاهش را نشان میدهد.
مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» به عنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به آبان پارینه به ترتیب ۳۲.۱ درصد (حمل و نقل) و ۱۰.۲ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه پرداخت کرده اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۳۶.۶ درصد و ۷.۲ درصد بوده است. نرخ این دو خدمات در مقایسه با ماه قبل یعنی مهر ماه به ترتیب با رشد ۲.۱ و ۰.۹ درصدی مواجه بوده است.
«بهداشت و درمان» نیز به عنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در آبان امسال با رشد تورم ۸۱.۷ درصدی مواجه بوده است. تورم ۱۲ ماهه در این بخش ۳۶ درصد و تورم یک ماهه (نسبت به مهر ماه سال جاری) ۴ درصد بوده است.
اولویت چهارم خوراکی یعنی شیر و فرآورده های آن و تخم مرغ در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۴.۶ درصد رشد تورم را تجربه کرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۷۴.۶ درصد بوده است. درصد افزایش تورم این گروه کالایی نسبت به ماه قبل (مهرماه) ۰.۵ درصد بوده است.
تورم در بخش روغن ها و چربی ها نیز نسبت به آبان پارینه رشد ۲۵۲.۸ درصدی را نشان می دهد؛ همین طور تورم ۱۲ ماهه در این بخش ۱۵۷.۴ درصد بوده است. البته تورم ماهانه (نسبت به مهر ماه سال جاری) ۰.۷ درصد کاهش را نشان میدهد.
مردم برای خرید پوشاک و کفش نیز در آبان امسال نسبت به آبان پارسال ۴۶.۷ درصد تورم را تجربه کرده اند؛ تورم ۱۲ ماهه در این بخش ۴۷.۶ درصد و تورم ماهانه (نسبت به مهر ماه سال جاری) ۲.۶ درصد بوده است.


منبع:

1401/09/11
13:29:55
0.0 / 5
298
تگهای خبر: تورم , خدمات , قیمت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
ارتباط با مشتری
hcrm.ir - تمامی حقوق سایت ارتباط با مشتری متعلق به hcrm است

ارتباط با مشتری

اصول مدیریت و ارتباط با مشتری